خوشبختانه در این سالها با اهتمام جدی مدیریت شهری اتفاقهای بسیار خوشایندی را در زمینه حملونقل عمومی شاهد بودهایم. بهعنوان مثال خدمات قطار شهری (مترو)که مدیریت شهری این روزها به شهروندان عزیز ارائه میدهند بار عظیمی از جابهجایی مسافر را در طول روز به دوش میکشد و با عبور دادن و جا به جایی بخشی از مسافران از زیرزمین توانسته است تا حد امکان رفاه نسبی را برای مسافران درون شهری تأمین کند. در این میان اما یادآوری این نکته که شهروندی یعنی استفاده درست از امکاناتی که مدیریت شهری در اختیار شهروندان قرار داده مسئله حائزاهمیتی است.
این نکته که هر شهروند براساس سهم و حق استفادهای که از امکانات موجود شهروندی دارد باید مراقب باشد تا حقوق دیگر شهروندان را ضایع نکند، نکته بسیار مهمی است. تصویر زیر را که آقای علیاکبر فرقانی از مترو برای ما فرستاده، شهروندی را نشان میدهد که به هر علتی در کنار در ورودی قطار مترو سر بر زانو به خواب خوشی فرو رفته است و البته ناگفته پیداست که با این کار خود غیراز تصویر و تصور ناپسندی که در میان مسافران مترو بهوجود میآورد ناخواسته باعث آزار دیگر مسافران در حال سوار و پیاده شدن نیز میشود و این خود نقض حقوق شهروندی است. پس یادمان نرود که در استفاده از امکانات حملونقل عمومی نیز این مثل سائر را فراموش نکنیم که « از ماست که برماست» و اینکه اگر ما خود مراعاتکننده حقوق دیگران نباشیم کسی نیز مراعات حقوق ما را نخواهد کرد.